Šmejdi míří do propadliště dějin, spotřebitelé se stále častěji nechávají napálit přes internet

Šmejdi míří do propadliště dějin, spotřebitelé se stále častěji nechávají napálit přes internet

Stále častěji se v naší občanské poradně zabýváme spotřebitelskými tématy. Dříve nechvalně známé šmejdy s předraženými domácími spotřebiči nahradili obchodníci s energiemi, podvodné e-shopy či seznamky. Připravili jsme rozhovor s vedoucí Občanské poradny Ivanou Měrkovou, která má práva spotřebitele v malíčku.


Ivano, v poradně pracuješ od roku 2014. Jak se za tu dobu proměnila témata, kvůli kterým nespokojení spotřebitelé občanskou poradnu vyhledali?

Spíš začnu tím, co se prakticky nemění, a to jsou neuznané reklamace zboží a služeb. Lidé si totiž často neschovávají smlouvu nebo doklad. Jinak se to v průběhu let dost mění. Typičtí jsou tzv. šmejdi v nejrůznějších podobách. Předváděcí akce pro seniory už jsou naštěstí na ústupu, podvody z podomního prodeje se ještě objevují. Dnešním prostředím číslo jedna, kvůli kterému se spotřebitelé domáhají svých práv, je internet.

Přinesla současná doba nová témata, která se v souvislosti s právy spotřebitele dřív neobjevovala?

Většina obchodů je zavřená, takže přichází trend nakupování na internetu, kde se jako houby po dešti rojí podvodné e-shopy. Zákazník tu často nemá možnost zaplatit zboží na dobírku, peníze pošle předem a objednané zboží nikdy nedorazí. Lidé se také stále častěji nechávají napálit na seznamkách. Ty samozřejmě fungovaly již před pandemií. Jenže dnes chybí příležitosti, kde by se mohli lidé seznamovat, takže poptávka po nich se zvyšuje.

Na co může zákazník seznamky naletět?

Některé seznamky jsou založeny na principu opakovaných plateb. Zákazník si prostě zaplatí zkušební měsíc zdarma. Když se ale rozhodne, že službu dál využívat nechce, je většinou dost obtížné od smlouvy odstoupit. Setkali jsme se i s tím, že se peníze zákazníkovi automaticky strhávaly z účtu. Jde často o seznamky sídlící mimo Českou republiku, takže je dost těžké s někým komunikovat.

Co byste v tomhle případě spotřebitelům poradila?

Číst obchodní podmínky. To je naše mantra. Pomoct můžou taky nezávislé recenze. Obě rady samozřejmě platí pro jakýkoli jiný nákup služeb a produktů.

Můžeme tedy říct, že klasičtí šmejdi míří do propadliště dějin?

Pomalu ano. Už někdy v roce 2014 byly předváděcí akce s předraženými hrnci v útlumu. Později předražené hrnce na předváděčkách nahradilo třeba předražené „zázračné světýlko“, které údajně léčí, dodává energii a prodlužuje život.

A co podomní a pochůzkový prodej?

Často se setkáváme s obchodníky, kteří nabízí lidem zdánlivě výhodnější energie (voda, plyn, elektřina). Ti smlouvu podepíšou a mají radost z toho, že ušetřili. Neuvědomí si, že smlouva může skrývat spoustu záludností, které jim obchodník neprozradil. Proto je důležité, aby si lidé dané informace pečlivě ověřili, poradili se se svými blízkými a nic nepodepisovali na místě ani neposkytovat údaje potřebné k uzavření smlouvy.

Vždyť ale třeba město Vsetín podomní a pochůzkový prodej zrušilo už v roce 2018 a podobně mnohé obce v okolí…

Zákaz podomního prodeje byl důležitý krok. Pro spoustu lidi začalo být jednodušší odmítnout člověka, který jim ve dveřích vlastního domu něco nabízel. Obyvatelé díky tomuto zákazu začali být sami ostražití.  V praxi jsou ale podobné zákazy spíše formálním krokem. Se zákazníky, které převezl podomní prodejce, se bohužel v poradně stále setkáváme.

Zpět